大悟した禅匠が観る「事事無礙法界の風光」の正体は、制御された意識障害の副産物だ(途中1)

前置き


- 最初に、井筒俊彦が格調高い文章で綴った、
  ・大悟した禅匠が観る「事事無礙法界の風光」
 を引用する。

- その上で、その

  ・事事無礙法界の風光

 の正体は「制御された意識障害」の副産物(=制御された幻覚)に過ぎないという仮説を述べる。

- それに基づいて、よくいわれる宗教的・哲学的な真理や実相、真如といった「この日常世界の奥底に実在する本質」なるもの はどれも虚構であり、井筒俊彦らの穿った見方は逆立ちしている(=虚構と実在を真逆に取り違えている)ことを指摘する。

引用



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112頁




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114頁






20220826_p164_.jpg
164頁

出典


20220826_book.jpg



『井筒俊彦全集 第6巻 意識と本質』、慶應義塾大学出版会、2014-07

日常世界の奥に存在の驚異を観るのは「意識の深化」ではない





制御された意識障害




悟りは無益




(2022-08-26)

田川建三:「真のクリスチャンは神を信じない」。なぜなら神は偶像であり、実在しないゆえに。 (全体)

履歴


(2022-08-19) 追加
(2018-08-10) 作成


はじめに


・下の過去記事で、「神を信じないクリスチャン」である田川建三が「神は存在しない」と説教した件について言及した。



(彼は)チャペルで礼拝のとき講壇から「神は存在しない」「存在しない神に祈る」と説教した。

...

神を信じるとは、神を想像する偶像崇拝であり、「神とは人間がでっちあげた」ものなので、「神を信じないクリスチャン」こそが真のクリスチャンであり、自分は「神を信じないクリスチャン」であるとする。聖書ギリシャ語は教会解釈に逃げているのであり、「私はある意味で聖書を破壊した」という。またイエスという男はほとんど神について語っていないと考えている。

ref: https://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%94%B0%E5%B7%9D%E5%BB%BA%E4%B8%89


ref: フィリップ・K・ディックの神秘体験とその検証 (+追加) (2018-08-04)


・この

「神とは人間がでっちあげた」ものなので、「神を信じないクリスチャン」こそが真のクリスチャンだ

 という主張の委細を田川建三が解説している文章を記録しておく。


引用




20180810_tagawa_pp438.jpg



出典



20180804_book.jpg


田川 建三、『新約聖書 訳と註 第七巻 ヨハネの黙示録』、作品社、2017/8/31、438頁




コメント


・この田川建三の主張には半分同意するが、のこり半分は同意できない。

・そもそも、私は「クリスチャンであること」に宗教的価値も意義も全く認めない。なので、真のクリスチャンだろうが、モグリのクリスチャンだろうが、好きにしてくれ…という気分。これが同意できない点の一つ。

・更に…






(2018-08-10 end)





(2022-08-19 begin)

前置き


- 4年間、放置状態だったが後始末をつけておく。


「存在しない神に祈る」とはどういうことか


- 田川は

  ・「神は存在しない」

 と主張してるが、それは

  ・「人間がでっちあげた神」(人造の神)は存在しない

 という意味でしかない。だから、彼はその立場に立って

  ・「(人造の)神を信じないクリスチャン」こそが真のクリスチャンであり、自分は「(人造の)神を信じないクリスチャン」だ

 と主張している。


- その上で、田川は「人間がでっちあげたものではない」神、人間の理解も思慮も及ばない「本物の神」を信じている。人間の理解も思慮も及ばないものはそれがなんであれ、人間の知性にとっては「存在しない」ものと等価となる。

- 要するに田川の言う

  ・「存在しない神に祈る」

 とは、

  ・人間の理解も思慮も及ばない「本物の神」に祈る

 という意味でしかない。

- 言い換えると、「本物の神」は知性では理解も思慮も及ばないが、感性・霊性・直感の類でのみ観ることができる。それがゆえに、感性・霊性・直感の類にもとづいて「本物の神」に祈ることが可能となる…これが田川の一見すると逆説的な表現の内実である筈。

- つまり、田川の逆説的表現を平明に言い換えると、以下のようになる。

  ・人間が知的・概念的に捉え、表現した神は「存在しない」。存在しないから信じるに値しない。

  ・人間がその感性・霊性・直感の類で希求する神こそが本物であり、祈るに値する。その神は知的・概念的には捉えられないという意味では存在しないが、人間が霊的に希求し祈りを捧げる象徴として、感性的には最高度の実在性を持つ。


「本物の神」の落とし穴


- ところが、この「本物の神」にも同じ落とし穴がある。この


人間がその感性・霊性・直感の類で希求する神こそが本物であり、祈るに値する。その神は知的・概念的には捉えられないという意味では存在しないが、人間が霊的に祈りを捧げる象徴として、感性的には最高度の実在性を持つ。


 という本物の神もまた、まごうかた無き「人間がでっちあげた神」(人造の神)でしかない。田川は「それ」に祈ることによって

  ・「存在しない神」というラベルを貼った神

 をでっち上げてしまっている。ラベルにどんな能書きが書かれていようが関係ない。「天にまします」であろうが「存在しない」であろうが偶像であるという点では同じこと。偶像に「これは偶像ではない」とラベルを貼れば偶像でなくなるわけではない。

- 最初に掲示した田川の長い文章の文意からすれば、

  ・知的・概念的な対象も霊性・直感の対象もどちらも等しく偶像

 となる。後者は前者に比べると、内実が曖昧で明確な表現が困難なゆえ、概念操作が難しく、教団組織運営用の教義構築ツールには向かないというだけの話。それゆえ後者は巨大で壮麗な教会建築や教会音楽、凝った儀式などの感性に訴えるツールとして利用されてきた。


田川の「存在しない神」も所詮は虚構


- 田川の言う「存在しない神」も下の過去記事で述べた宗教的境地と同様の(だがかなりマイナーな)規範幻想であり、虚構でしかない。


さらに言えば…。宗教的境地は共同体の間で共有される模範幻想の一種ですから、多数派の凡人にもそれがある程度は察知できなければなりません。誰にも察知できない宗教的境地は存在しないのと同じです。もともとが幻想ですから、実体はありません。なので曖昧に察知されるだけの虚構的存在です。虚構ですが、カネと同じで共同体に強い影響を及ぼし、構成員の思考パターンを支配します。

宗教的境地に関する「相手がどの程度の境地に達しているのかは自分もその境地に達していないと判断できない」という発想それ自体もまた、共同体の間で共有される模範幻想に含まれています。日本でいえば、悟りとはこういうものだ、悟った人物の行いはこういうものだ…という模範幻想がそれで、禅語録の類がその普及の役割を担ってきました。

卑近な例で喩えると、宗教的境地は、講談話におけるヤクザの親分の「貫禄」みたいなものです。ヤクザ社会という共同体の間で共有される模範幻想の一種が「貫禄」です。禅語録に対応するのが講談話でどちらも虚構のオハナシです。

ref: 宗教的境地とは何か。 (2020-12-29)


(2022-08-19 end)

Why evil and tragedy will not disappear from this world even if God exists.

20130520_god.jpg


history


(2021-01-16) added
(2020-07-25) added
(2020-06-26) create


Preface


- I came up with an answer to the question in the title. It's not much, but I'll record it before I forget. Perhaps someone else will come up with something similar.

Background


Dr. Richard Carrier : God does not exist. That was proven 2300 years ago. (2018-11-25)

Related Past Articles


Where is God?

If there is a God, he will have to beg my forgiveness. (2013-05-20)

Dr. Kenzo Tagawa's resentment and regret for a "god that does not exist" (2018-08-26)


Dr. Kenzo Tagawa: "True Christians do not believe in God." Because God is an idol and does not exist. (2018-08-10)


Note: Evil and God in Christianity (2012-02-01)

The distortion of humanity, inflections, and foolishness that Jesus had. Me: Jesus' last words should have been. (2019-07-24)

the Epicurean paradox



He is famous also for the Epicurean paradox:

Is god willing to stop evil, but unable? Then he is not omnipotent.
Is he able but not willing? Then he is evil.
Is he willing and able? Then why is there evil?
Is he unable and unwilling? Then why is he god?

ref: https://www.reddit.com/r/philosophy/comments/2hippw/epicurus/



(2020-06-26)




(The following section was added on 2020-07-25)

Preface


- Epicurus, who stated the paradox above, and Augustine, who also stated that:


"Either God does not desire to abolish evil or He cannot abolish it. If he does not desire it, God is not good. If he cannot do it, then God is not omnipotent."
 ref: Note: Evil and God in Christianity (2012-02-01)


and also a prison Jews who carved the following text on the wall:

 If there is a God, he will have to beg my forgiveness. (2013-05-20)

and also Elie Wiesel, who asked himself the following question (and responded with a sarcastic answer):

 Where is God?

and also Dr. Kenzo Tagawa, discussed in the next article:

 Dr. Kenzo Tagawa's resentment and regret for a "god that does not exist (2018-08-26)

 ...are all mistaken. They all harbor an intense dependence on and unfulfilled desire for God (if there is an omnipotent and good God), "God would not leave us human beings alone. He would save us from our plight and hardships" (Hereafter abbreviated as GSU : God Save Us).

- This GSU is deeply rooted because it projects onto God the sentiments that infants have for their mothers, even after adulthood.

- But the GSU cannot be established even if there is an omnipotent and good God. In other words, an omnipotent and good God does not save mankind. The reason is simple. To understand this, we don't need esoteric theology or Zen-like spiritual nonsense. Common sense is enough.

- The problem is the word omnipotent. The word omnipotence is a pitfall. Because of this pitfall, it has been regarded as a paradox. However, the pitfall can be avoided by the following analogy of infinite set theory.

Why an all-powerful and good God will not redeem mankind.


(2021-01-16 begin)

- In a nutshell, humanity is not a redeemable object for a God-like being. This is why.

- God is separated from human beings in the sense of omniscience and omnipotence. Because of this separation, from God's point of view, human beings cannot be objects of mercy or goodness. Man cannot be the object of God's righteousness or salvation.

- Man does not want to apply human notions of justice and morality to bacteria, nor does he want bacteria to have faith in man. To God, human beings are like bacteria.

- The following is a quote from a recent article.

- The same can be said of God. A being as capable as God does not deal with humans. Man can control and oversee the bacteria in the drains whenever he wants, but no one cares about that. No one cares whether the bacteria die or multiply slightly. No one thinks about granting the wishes of the disadvantaged individuals in the bacterial community.

- That God competes, worries, suffers, and seeks salvation (metaphorically speaking, though we cannot imagine it) in the society to which he belongs. Just as bacteria cannot understand human debt distress, neither can humans understand God's suffering.

- God is omniscient and omnipotent to man, but in God's society he is not all-powerful, but just one of the ordinary people. Hence, God seeks salvation from the Super-God. God has no room or intention to save mankind.

- The same is true of the Super-God, who seeks salvation from the Super-Super-God. This also solves the Epicurean paradox. And this is the reason of

Why evil and tragedy will not disappear from this world even if God exists. (part-2) (2020-07-25)

- The Epicurean paradox is based on the pre-modern common sense that there is only one kind of infinite when "omniscience = infinite capacity." The infinite set theory pioneered by Cantor reveals that there is a difference between large and small infinities. In a crude way, real numbers are infinitely "greater" than integers.

- Similarly, there is an infinite gap between what man means by omniscience and omnipotence and what a more-than-human being means by omnipotence.

ref: Jordan Maxwell : It is ETs, not humans, that rule the earth. - http://news21c.blog.fc2.com/blog-entry-17360.html (2021-01-15)


What happens when man becomes God?


- And by the way, hypothetically, what would happen if (and I don't ask how) humans transcended humans?

- The answer is, that former human being will disappear from this world (i.e., the human recognizable range). That former human being does not guide or save this world. There is no "Bodhisattvas who become Buddhas and then return to this world to teach/save others," to put it in Buddhist terms.

- Once they get their driver's license, no one goes to the driving school they used to go to. After serving their sentences and getting out of prison, no one wants to return to the prison with their friends. Graduates do not return to the same school as students. It is the same thing. They have new things to do in a new world.


- But.... In the first place, God must not be present in the world. For the world to continue to exist as the world, God must be absent. In that sense, God's absence is inevitable.

ref: Philip K. Dick's Mystical Experiences and Their Verification (2018-08-04)


(2021-01-16 end)

By the way...


- In connection with this issue, considering Dr. Tagawa's next claim :

Dr. Kenzo Tagawa: "True Christians do not believe in God." Because God is an idol and does not exist. (2018-08-10)

...
...
...

(2020-07-25)
(2021-01-16)


Thanks


Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

(2022-07-18 translate)

First published article (Japanese)



Why evil and tragedy will not disappear from this world even if God exists. (part-3) (2021-01-16)


(2022-07-18)


Degree of completion of this article:80%

What is the State of Enlightenment?

20220716_enlightenment2.jpg

(image source: https://jooinn.com/enlightenment.html)


Preface


I received the following comment.


How can you determine what level they have reached unless you have also reached that level? It would be like an elementary school student who has only studied arithmetic not being able to accurately judge the level of mathematics of a college student in the math department.



ref: http://news21c.blog.fc2.com/blog-entry-17269.html#comment403


Below is the reply. This article was written because of the length of the text.

The State of Religious Enlightenment


If the state of enlightenment depends on one's ability in mathematics, then you are probably right. However, as the example of Cūḍa-panthaka/Cūḷapanthaka (須梨槃特) clearly shows, the state of enlightenment is largely independent of mathematical ability. An outstanding religious person would not achieve a great mathematical discovery.

In this sense, enlightenment is analogous to artistic sensitivity, not mathematical ability. You don't have to be a piano competition winner to know that Vladimir Horowitz is a top-notch pianist. Even an amateur who cannot read music score can tell the difference between a first-rate musician and a second-rate musician. You don't have to be an architect to appreciate the magnificence of a building like a cathedral. You do not have to be a beautiful woman to recognize a beautiful woman. You don't have to be a cook to know whether a dish is good or not.

More to the point... Enlightenment is a kind of "illusion about the model of what the ideal personality is like" shared among the community. Therefore, even the majority of ordinary people must be able to perceive it to some extent. If the state of enlightenment cannot be perceived by anyone, it is as if it did not exist. Since it is an illusion to begin with, it has no substance. In other words, it is a fictional existence that can only be vaguely perceived. It is a fiction, but like money, it exerts a strong influence on the community and controls the thought patterns of its members.

The idea that "one cannot judge the level of enlightenment of the other person until he or she has reached that level of enlightenment" itself is also part of the aforementioned illusion shared among the community. The notion of "this is what enlightenment is. this is what an enlightened person does" is already a shared illusion. Literature of Zen Lore has played a role in spreading this illusion.

To use a crude example, the state of enlightenment is like the "kanroku"(great presence with dignity) of a Yakuza(gang) boss in a fictional narrarive story. The "kanroku" is a kind of illusion of normative personality shared among the community of Yakuza(gang) society. The literature of Zen Lore corresponds to the narrative story in Yakuza community, both of which are fictional stories.


(2020-12-29)

Thanks


Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

(2022-07-16 translate)

First published article (Japanese)


宗教的境地とは何か。 (2020-12-29)

(2022-07-16)

『虚構ゆえの真実』の「真実」の観念こそが虚構 (途中1)

前置き


- 忘れそうなのでキーワードとして記録。

去年の過去記事で…


- 以下のように述べた。


・禅といえば『虚構ゆえの真実』という本のタイトルを思い出す。このタイトルの捻じくれ具合が禅のお伽噺の体質をよく顕している。虚構はどこまで行っても虚構でしかない。虚構が真実を生み出したり、より深い真実を顕す…なんてのはお伽噺でしかない。

・この手の仏教風のお伽噺の源泉はどこか? 上流をたどると龍樹の『中論』に行き着くはず。龍樹の仕掛けた鮮やかな言葉の手品に誰もが誑かされ、彼のマジックの真似事が流行し今に至るまでそれが続いている。だとすれば、中論を潰さない限り仏教風のタワゴトは根絶できないことになる。この意味で『中論』は仏教にとって禍でしかない。

ref: 明晰夢の体験:Ian Jaydid の達者な前口上と失望させる内容 (2020-11-30)


- 根を深く張り、あちこちにはびこっている「真理」や「真実」に関する根本的錯誤について、以下でやや掘り下げて述べてみる。この根本的錯誤をさらに一段捻じくれさせたものが「虚構ゆえの真実」。その結論はタイトルの通りだが、補足説明すると次のようになる。

タイトルの補足説明








関連


John Keel :「世界」は人間が捉えているようなあり方をしていない。「人間自体」もそうだ。(+追加) (2019-12-15)

Anthony Peake : 癲癇が「この現実の裏側に存在するリアリティ」を認知するドアを開いた。(途中:その2) (2020-03-21)


(2021-12-30)
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